Na ekranie

10 pamiętnych filmowych matek

Najbardziej pamiętne filmowe matki

Kino je pamięta, nawet jeśli nie grają pierwszych skrzypiec. I chociaż nieczęsto role matek wysuwają się w filmach na pierwszy plan, to w końcu każdy filmowy bohater miał przecież matkę. Oddane, kochające, poświęcające się, ale też zagubione, zaślepione i trudne w relacjach. Jakie są najbardziej pamiętne filmowe matki? 

10. Erin Brockovich (2000)

Erin Brokovich - filmowe metki

Czyli niezwykle zwykła Erin. Piękna, samotna, bezrobotna i zdesperowana matka trójki dzieci zatrudnia się w kancelarii adwokackiej. Tam jednocześnie przychodzi jej walczyć nie tylko o wyższą sprawę, ale i lepsze życie dla całej swojej rodziny. American dream, w który aż trudno uwierzyć. Do czasu, kiedy człowiek nie dowiaduje się, że film oparty był na prawdziwej historii prawdziwej kobiety. Erin pokazała, że nie ma na świecie nikogo silniejszego niż matka.

9. Forrest Gump (1994)

Forrest Gump - filmowe matki

Czyli przepełniona życiową mądrością Pani Gump. Chociaż tę niezwykłą filmową opowieść znamy przede wszystkim z perspektywy właśnie głównego bohatera, to jego mama zdecydowanie wysuwa się tu jako ważna drugoplanowa postać. Nie jest łatwo być samotną matką. Sprawa komplikuje się jeszcze bardziej, gdy jest się samotną matką chorego dziecka. Ale dla pani Gump syn był całym światem. Chroniła go pod swoim skrzydłem przed całym światem, a gdy trzeba było, pozwoliła mu odejść. Nazwała syna Forrest po jednym z założycieli Ku Klux Klanu. Żeby pamiętać, że czasem wszyscy robimy rzeczy, które nie mają żadnego sensu.

 

8. Pocztówki znad krawędzi (1990)

Pocztówki znad krawędzi - filmowe matki

Czyli nawrócona Doris Mann. Scenariusz do filmu powstał na podstawie autobiograficznej książki, napisanej przez nikogo innego, jak Carrie Fisher. Tak, właśnie tą Fisher, która grała ikoniczną już księżniczkę Leię. Pokazuje słodko-gorzki, ale z pewnością prawdziwy obraz życia w hollywoodzkiej fabryce snów, która potrafi wyżreć życie nawet z największych gwiazd. Filmowa Doris (czyli Debbie Reynolds -w tej roli magnetyzująca Shirley MacLaine) jest starzejącą się już królową ekranu. Gdzieś daleko w jej cieniu swoją karierę usiłuje rozpędzić jej córka, zmęczona wiecznym porównywaniem do matki. Dowód na to, że pisze chyba najlepsze scenariusze.

7. Stalowe magnolie (1989)

Stalowe magnolie

Czyli skłonna do wielkich poświęceń M’Lynn Eatenton. Chociaż film jest osobliwą opowieścią o wielu przeróżnych kobietach, to na pierwszy plan wysuwa się tu właśnie M’Lynn i jej niezwykła relacja z ciężko chora na cukrzycę córką. Dzięki temu obraz staje się piękną podróżą przez walkę z chorobą i zmaganiami matki, która decyduje się dać dorosłej córce coś, czego najbardziej nie chce – wolności. Dowód na to, że siła zdecydowanie jest kobietą.

6. Czułe słówka (1983)

Czułe słówka - filmowe matki

Czyli uparta Aurora Greenway. Trudno znaleźć mocniejszy film o trudnych relacjach, łączących matkę i córkę. Dwa różne światy, dwie różne wizje przyszłości córki i dwie różne perspektywy na życie. Kiedy zbuntowana córka Aurory zdaje się dopiąć swego, okazuje się, że jest poważnie chora. To wielowarstwowa opowieść o procesie godzenia się z losem i wielkiej wartości, jaką jest w życiu człowieka rodzina. Nawet jeśli relacje bywają trudne.

5. Najdroższa mamusia (1980)

Najdroższa mamusia

Czyli zagubiona Joan Crawford. Tak, jak wspomniałam wcześniej – życie pisze najlepsze scenariusze. I czasem są one niestety bardzo gorzkie. Film jest kolejną dawką wspomnień córki wielkiej filmowej gwiazdy, dla której kariera okazała się ważniejsza niż rodzina. Filmowa Joan, publicznie znana jako jedna z największych aktorek w historii kina, prywatnie okazuje się zapatrzoną w siebie, niedbającą o dzieci i zakochaną we własnym wizerunku kobietę, która nie rozumie tego, co w życiu ważne. Czy fakty tu przedstawione są prawdą, czy nie, jest kwestią sporną. Nie jest nią jednak całkiem dobry i na pewno zapadający w pamięć występ Faye Dunaway w roli Crawford. 

4. Dźwięki muzyki (1965)

Dźwięki muzyki

Czyli troskliwa Maria. To jeden z tych filmów, które trzeba w swoim życiu zobaczyć. I których już nie robią. Młoda dziewczyna o imieniu Maria postanawia pójść drogą kościoła i zostać zakonnicą. Jej przełożona wysyła ją jednak do domu owdowiałego arystokraty, by zaopiekowała się gromadką jego dzieci. Maria to genialny dowód na to, że nie trzeba być biologiczną matką, by dla dzieci stać się matką. I że to właśnie ta jedna, najważniejsza dla dziecka kobieta, swoją postawą kształtuje charakter i pasje młodych ludzi. 

3. Małe kobietki (1949)

Małe kobietki

Czyli silna Marmee March. Ta filmowa matka wcale nie ma łatwo. W czasie, gdy jej mąż walczy na wojnie secesyjnej, jej pozostał pod opieką dom i cztery nastoletnie córki. Swoją życiową mądrość próbuje wtłoczyć swoim dzieciom. Rozmawia z nimi i słucha, pozwalając im na popełnianie własnych błędów. Bo w końcu na błędach człowiek uczy się dojrzałości… I chociaż Małe kobietki gościły na wielkim ekranie jeszcze kilka razy, to w pamięci zawsze zostaje ten z 1949 roku, z Mary Astor w roli matki.

2. Mildred Pierce (1945)

Mildred Pierce - filmowe matki

Czyli zaślepiona matczyną miłością Mildred. To zabawne, że ta sama Joan Crawford, o której powstał film Najdroższa mamusia, sama zasłynęła na całym świecie z roli… troskliwej matki. Historia samotnej Mildred i jej córki Vedy to prawdziwy kalejdoskop. Czegokolwiek Mildred nie robi, jej nastoletnia córka nigdy nie jest usatysfakcjonowana. Opowieść zmierza nieuchronnie do finałowej tragedii, a gęsta atmosfera zbrodni wisi niczym niewidzialna ściana pomiędzy manipulującą córką a kochającą ponad wszystko matką. Cudowna opowieść z morałem, krzyczącym głośno, że matka wybaczy wszystko. 

1. Wzgardzona (1937)

Wzgardzona - film

Czyli oddana Stella Dallas. Matka jest w stanie zrobić dla swojego dziecka wszystko. Nawet poświęcić mu całe swoje życie. Tytułowa Stella (bo oryginalny tytuł filmu brzmi właśnie Stella Dallas) uciekając od własnego nieszczęsliwego dzieciństwa, wiąże się z majętnym mężczyzną i rodzi mu córkę. Gdy ten ją zostawia, Stella postanawia skupić się na przyszłości młodej Laurel. Świetna opowieść o tym, jak ważne było w tamtych czasam społeczne pochodzenie człowieka. I świetne role zarówno Barbary Stanwyck (matka), jak i Anne Shirley (córka). Obie panie otrzymały za występy nominacje do Oscara. 

A jakie są Wasze ulubione postacie filmowych matek?

 


Po codzienną dawkę filmowych smaczków wpadaj na: